Our Marriage

Daisypath Anniversary tickers

Monday, 9 June 2008

Dimanakah Pemuda Kahfi??


Dimanakah dia pemuda Kahfi??Dimanakah dia pasukan Badar berani?? Senikata nasyid yang dinyanyikan oleh kumpulan nasyid dari Indonesia ini benar-benar mencuit hati saya.

Kisah pemuda Kahfi dan tentera Badar kedua-duanya disebut dalam al-Quran. Perjuangan pemuda Kahfi, melambangkan perjuangan orang muda memperjuangkan akidah. Mereka berdiri di hadapan Raja Dikyanus yang zalim dan dengan penuh keberanian mengatakan,"Tuhan kami adalah Tuhan langit dan bumi.Kami tidak menyeru selain Dia. Dan jika kami melakukan sedemikian, kami menyimpang jauh dari kebenaran". Cuba bayangkan,andai kita berada di tempat mereka, mampukah kita mempertahankan iman dan agama Islam sebagaimana yang telah mereka lakukan? Mampukah kita berdiri di hadapan toghut dan memperjuangkan
kebenaran yang kita bawa?

Usahkan demikian,melaksanakan nahi mungkar dalam kelompok student sendiri pun belum kita mampu.Takut dipulaukan dan tersisih dari kawan2.Acapkali kalau dalam exam,melihat kawan-kawan meniru,kita lebih senang mengambil jalan berdiam diri.Patutkah begini?Dimanakah kesedaran kita tentang tanggungjawab amar ma'ruf nahi mungkar?Adakah sekadar mengambil jalan "selemah-lemah iman adalah mencegah dengan hati"?Berkaitan dengan exam,sewajarnya sebagai pelajar,mencari keredhaan Allah adalah yang paling utama.Benarkah dengan berbincang dapat menjamin kejayaan kita?Adakah dengan cara ini kita akan mendapat redha Allah?Sesungguhnya kuasa Allah meliputi segala sesuatu.Tiada yang mustahil jika itu ketentuan Allah.Moga-moga kita dijauhkan dengan gejala buruk ini.Natijah yang baik,adalah daripada usaha di jalan yang baik.

Namun, pemuda kahfi rela terbuang.Bersembunyi di dalam gua.Demi mempertahankan iman dan tauhid.Disebutkan dalam al-Quran, ada yang mengatakan bilangan mereka tiga orang,ada yang mengatakan lima orang,dan ada yang mengatakan tujuh orang.Bilangan mereka sangat sedikit.Namun, kuantiti tidak melambangkan kualiti.Suharto pernah berkata. "Berikan aku sepuluh orang pemuda.Akan kugoncangkan dunia".Pemuda yang tegar,walaupun bilangannya sedikit,mampu mengalahkan bilangan musuh yang ramai.Sebagaimana tersebut dalam al-Quran tentang kisah perang Badar dan kisah Talut & Jalut.Dimanakah dia pemuda Kahfi.. Saya mencari2..

2 comments:

annisa said...

salam..
husna, tajuk yg menarik..
membuat kita berfikir dan merenung tanggungjawab pemuda pemudi masa kini dengan menjadikan kisah2 pemuda yg disebut dalam al-quran sebagai panduan..
thums-up..
Namun, seringkali kita hanya mencari-cari n meng'observe'..
dimanakah umar al-aziz??
dimanakah sultan al-fateh??
dimanakah salahuddin al-ayubi??
tak salah untuk mencari2 cuma,
kadang2 kita terlupa..dengan hanya mencari apa yg kita dapat??

Sama2lah kita men'trigger' dan memulakan langkah instead of hanya mencari-cari..
bagaimana untuk memulakan langkah?? itulah yang menjadi persoalan untuk diungkai jawapannya. bila jwpnya diketemu, bangkitlah wahai pemuda kahfi!!

p/s:
keep up the good work..

layarbahtera said...

PERINGATAN HARI KIAMAT DARI AL-MASIH

————————————————–

( SULIT DAN PERSENDIRIAN )

Salinan kepada:

Yang Di Pertuan Agong Malaysia ( Baginda Sultan Mizan )

Pejabat Istana Negara ( u/p Ust. Abd Aziz, Ust. Abd Rahman)

Jabatan Agama Islam Negeri-Negeri (u/p Mufti)

Pejabat Perdana Menteri Malaysia

—————————————————

JUMAAT 3 OKTOBER 2008

Sila layari www.layarbahtera.com. Terima kasih.