Our Marriage

Daisypath Anniversary tickers

Sunday, 11 December 2011

Are you a good listener?


By Barbara Baggerly-Hinojosa


An old Italian proverb says, “From listening comes wisdom, from speaking comes repentance.”  In today’s technological world, listening is not practiced as much as it should be.  However, a true servant leader will listen first because true listening builds strength in others.  As Robert Greenleaf said, “In saying what I have in mind, will I really improve the silence?” 

Listening can be described as an attitude toward other people.  You may think that you are a good listener, but do the people around you agree or disagree?  Has anyone ever looked at you with a disappointed expression and said, “Are you listening to me?”   Let’s face it, being a good listener is not as easy as it sounds.  We’ve all drifted off into our own thoughts when we were supposed to be paying attention to what someone else was saying.  Maybe it is because the subject matter is boring or the person speaking is just not interesting.  Or, perhaps, we are distracted with our own personal issues.  Whatever it is, we all could use some tips on how to be better listeners.

If we can become better listeners, we will retain more information, spend less time trying to recall information, improve our quality of work, and strengthen our relationships.  It takes concentration and determination to be an active listener.  Old habits are hard to break, and if the listening habits you have developed over time are as many people’s are, then there’s a lot of habit breaking to do.  Be deliberate with your listening and remind yourself constantly that your goal is to truly hear what the other person is saying. 

So, are you a good listener?  I think we can all use some tips to become a better listener, don’t you?  So, what do you say, let’s work on using active listening today to become a better communicator and improve your workplace productivity and relationships.  We all should be working to become a more servant leader in our homes and our workplaces.  The following five daily exercises will help you become a more effective listener as you travel down the road to becoming a more effect servant leader.

Lesson #1 – Pay Attention!
                        Listen more than you speak
                        Stay focused on what the other person is saying
                        Look at the speaker directly
                        Put aside distracting thoughts
                        Stop doing other things

Lesson #2 – Provide Feedback
                        Focus on using body language
                        Make eye contact
                        Uncross your arms
                        Nod occasionally
                        Turn your shoulders so that you are facing the speaker

Lesson #3 – Defer Judgment
                        Be open minded
                        Allow the speaker to finish
                        Don’t interrupt with counter-arguments
                        Validate the speaker
                        Share in the speaker’s emotions and feelings

Lesson #4 – Respond Appropriately
                        Resist the urge to dominate the conversation
                        Ask questions to clarify certain points
                        Be candid, open, and honest in your responses
                        Ask open ended questions to promote further discussions
                        Don’t say, “I told you so.” Or “I knew that.”

Lesson #5 – Exercise Your Mind
                        Realize that listening is hard work
                        Recognize your own biases
                        Develop an appetite for hearing a variety of presentations
                        Prepare to listen by having an open mind and a positive 
                           mental attitude
                 

Thursday, 8 December 2011

Mampukah Aku..~

Mampukah aku menjadi seperti Siti Khadijah?
Agung cintanya pada Allah dan Rasulullah
Hartanya diperjuangkan ke jalan fisabilillah
Penawar hati kekasih Allah
Susah dan senang rela bersama..

Dapatkah kudidik jiwa seperti 'Aishah?
Isteri Rasulullah yang bijak
Pendorong kesusahan dan penderitaan
Tiada sukar untuk dilaksanakan..

Mengalir air mataku
Melihat pegorbanan puteri solehah Siti Fatimah
Akur dalam setiap perintah
Taat dengan abuyanya, yang sentiasa berjuang
Tiada memiliki harta dunia
Layaklah dia sebagai wanita penghulu syurga..

Ketika aku marah
Inginku intip serpihan sabar
Dari catatan hidup Siti Sarah..

Tabah jiwaku
Setabah umi Nabi Ismail
Mengendong bayinya yang masih merah
Mencari air penghilang dahaga
Di terik padang pasir merak
Ditinggalkan suami akur tanpa bantah
Pengharapannya hanya pada Allah
Itulah wanita Siti Hajar..

Mampukah aku menjadi wanita solehah?
Mati dalam keunggulan iman
Bersinar indah, harum tersebar
Bagai wanginya pusara Masyitah..

Wednesday, 30 November 2011

Khas untuk Mak Tersayang~

Ibuku

Ibu
Setiap deras degupan jantungku
Engkau mampu merasanya
Ketika aku:
Sedih
Gembira
Gelisah
Naluri ibumu
Bagaikan sebati dalam diriku

Ketika aku sedih
Kaulah ubat kepada duka laraku
Menceriakan dan menghakis
Perasaan yang melunturkan
Semangatku

Ketika aku gembira
Engkau juga turut berkongsi
Kegembiraan yang menyinari saat
Aku hidup di muka bumi ini
Sebagai manusia

Pabila gelisah menyelubungi jiwaku
Engkau masih bersamaku
Menolong menyelesaikan
Masalah yang tak sudah-sudah mengusutkan
Perjalanan hidupku

Ibu
Selagi hayat dikandung badan
Aku akan sentiasa mendampingimu
Membelai dan menjagamu hingga ke hari tua

Ibu
Aku tahu kasih sayang yang kucurahkan kepadamu
Tak setanding kasih sayang ibu kepada anaknya
Namun, terimalah keikhlasanku
Untuk menyayangi
Insan yang mulia ini


************************************************************

Bismillah Walhamdulillah


Kali ini saya ingin berkongsi sedikit pengalaman bersama mak saya. Semoga bermanfaat ^__^

Sejak dua hari kebelakangan ini, saya dilanda sedikit perasaan tidak tentu arah. Serabut. Tertekan. Fikir punya fikir, rupanya hampir seminggu saya tidak bersembang dengan mak. Kalau call rumah pun, hanya bercakap dengan abah. Jadinya, saya pun tanpa berlengah terus call rumah dan minta untuk bercakap dengan mak.

Naluri mak.

Memang hebat!! :)

Selepas bertanya khabar, bertukar cerita dan sebagainya, mak terus tanya.


"Ni call mak ada apa-apa masalah ke?"

Aiyyaa.. tau-tau aje mak ni. Huhu

"Biasalah mak.. hidup mana tak ada masalah." Balas saya. Mak gelak. Mak terus teka masalah saya.

Betul. Sangat tepat tekaan mak. Hebat bukan? ^__-

Saya pun apa lagi. Belum mula cerita dah sebak. Berjurai air mata cerita masalah. Alahai..anak mak katakan. Tak puas lagi bermanja T__T

Banyak nasihat mak sampaikan. Mak selalu berseloroh macam ni :

"Mak tak pandai nak nasihat lebih-lebih.. mak bukan masuk universiti macam anak-anak mak"

Mak oh mak.. rasanya orang sekarang masuk universiti lah tak pandai nak bagi nasihat. Hanya cerdik akademik, tapi sangat kurang pedoman hidup. Hilang arah.

Mak, mak sangat hebat.

"Kuatkan lah diri hadapi masalah. Sebelum ni kan anak mak kuat."

"Tak kuat pun.. Anak mak ni tak kuat macam mak.."

"Kekuatan tu bukan lahir sedia ada pada setiap orang. Kekuatan tu akan lahir bila kita banyak hadapi masalah dan cabaran.."

Di akhir perbualan, mak sampaikan satu nasihat yang saya akan ingat sampai bila-bila InsyaAllah.

"Apa-apa pun kita kena ingat, semuanya adalah hak Allah. Semuanya akan kembali pada Allah. Baru hidup akan tenang."

Masya Allah.. terasa meresap masuk dalam jiwa. Betul-betul bertepatan dengan keadaan dan masalah saya. Itulah mak. Seorang graduan yang hebat keluaran universiti kehidupan.

Terasa hidup kembali normal. Hilang segala masalah ditiup angin yang berlalu.. Alhamdulillah :)

Ini lah anak mak. Bila susah, cari mak. Bila senang? wallahualam..huhu

" Ya Allah, Kau peliharalah kedua ibu bapaku sepanjang hayat mereka.. Kerana aku tidak mampu untuk membalas jasa mereka hatta setitik susu atau peluh yang pernah ditumpahkan dahulu.."

Sayang Mak selama-lamanya.. ^__^

Abah pun sekali.. ^__^

Tuesday, 29 November 2011

Pemikir dan Pelaksana~


Bismillah walhamdulillah.


A : "Kamu, B, sila pergi ke kedai buah. Beli seikat pisang."

B : "Baiklah. Saya pergi sekarang."

Si A, memberi arahan kepada B untuk melaksanakan satu tugasan. Maka si B terus menerima dan menjalankan tugasan dengan baik.

_______________________________


Situasi diatas berlaku di antara seorang pemberi arahan dan pelaksana arahan. Pemberi arahan tidak akan mengeluarkan arahan sebelum adanya buah fikiran untuk mengeluarkan arahan tersebut. Ringkasnya, Si A adalah seorang pemikir kepada sesuatu masalah dan bertindak memberi arahan untuk menyelesaikan masalah tersebut.

Si B hanya melaksanakan arahan.

Persoalan.

Tanpa kita sedari, manusia telah diciptakan oleh Allah s.w.t dengan pelbagai karakter. Dalam hal ini, terdapat dua jenis karakter manusia yang berbeza digambarkan melalui situasi di atas.

Seorang berkarakter sebagai seorang pemikir. Seorang berkarakter sebagai seorang pelaksana.

Realiti.

Lazimnya kita akan temui dua jenis karakter ini dalam sebuah persatuan, gerakan dan sebagainya. Kedua-dua karakter ini diibaratkan seperti simbiosis iaitu mereka saling memerlukan antara satu sama lain. Seorang pemikir tidak mampu untuk melaksanakan sesuatu tanpa adanya pelaksana dan begitulah sebaliknya.

Kerap kali berlaku perbalahan yang timbul daripada golongan pemikir yang mendakwa bahawa golongan pelaksana adalah golongan yang 'malas berfikir'. Benarkah?

Jika benar, apakah tidak perlu adanya golongan pelaksana dalam sesuatu pertubuhan?

Bolehkah dibanggakan dengan ramainya golongan yang mampu berfikir hebat dalam sebuah gerakan tanpa adanya golongan pelaksana agenda yang difikirkan?

Inilah yang perlu diambil beratkan oleh empunya organisasi atau pemimpin teratas. Mereka perlu bijak mengatur dan meletakkan figura-figura yang bertepatan dengan kedudukan dan kemampuan masing-masing. Silap atur langkah, padah menanti untuk jangka masa panjang.

Anda dimana?

Jika anda dianugerahi dengan kemahiran berfikir yang kritis dan kreatif, teruskan usaha anda agar buah fikiran anda memberi manfaat untuk masyarakat dan umat. Dalam masa yang sama anda perlu belajar untuk menjadi pelaksana yang baik kerana kerapkali golongan pemikir dilanda masalah ego yang tinggi lantaran mereka sentiasa diberikan penghormatan yang tinggi dalam sesebuah organisasi.

Jika anda seorang yang berkecenderungan tinggi sebagai seorang pelaksana, teruskan usaha anda tanpa merasakan keraguan dan rendah diri dalam melaksanakan setiap arahan yang diberikan. Namun, anda harus sentiasa menggilap dan melatih akal fikiran untuk sentiasa berfikiran kreatif agar faedahnya boleh menyumbang ke arah kemajuan umat.


Sebenarnya hubungan karakter pemikir dan pelaksana mempunyai nilai yang begitu berharga jika digabungkan dalam keadaan yang betul bahkan boleh menjana sinergi yang hebat. Tiada pihak yang lebih dan kurang malahan kedua-dua golongan ini sememangnya saling memerlukan di antara satu sama lain.


Perlu diingatkan, kita manusia dianugerahkan dengan kelebihan dan keistimewaan sendiri. Oleh itu, setiap kelebihan yang ada mestilah digunakan dan dilorongkan ke arah jalan yang sepatutnya dan tidak boleh disia-siakan begitu sahaja.


Sebagai manusia yang banyak dipertanggungjawabkan dengan pelbagai amanah, kita semestinya pandai menyesuaikan diri mengikut keadaan. Adakalanya kita perlu untuk menjadi seorang pemikir yang baik dan adakalanya kita perlu untuk menjadi seorang pelaksana yang baik.


Siapa pun kita, itu tidak penting. Sama ada kita mampu untuk menjadi pemikir mahupun pelaksana yang baik, itu bukanlah titik ukurannya. Dalam melaksanakan sesuatu amalan, Allah memandang pada ikhlasnya niat amalan tersebut.

Pemikir dan pelaksana.

Tiada beza.

Bahkan saling memerlukan antara satu sama lain.

Wallahualam.





Monday, 31 October 2011

Seimbas lalu Forensic & Toxicology~



Bismillah walhamdulillah

Hampir sebulan kuliah telah berlalu. Tahun ini, tahun 4 Kuliah Perubatan Universiti Tanta dimulakan dengan round Forensic & Toxicology Medicine. Diikuti dengan ENT, Public Health dan akhir sekali Opthalmology. Alhamdulillah! ^__-

Saya tergerak untuk menulis sesuatu setelah habis satu siri kuliah hari ini. Bermula dengan tajuk Child Abuse (penderaan kanak-kanak) , Pregnancy (hamil), Abortion (pengguguran) Delivery (bersalin) dan Sexual Offences (jenayah seksual).



Child Abuse (penderaan kanak-kanak)

Hati diruntun sedih dan geram apabila ditayangkan pelbagai jenis penderaan yang berlaku terhadap kanak-kanak. Ya, ada kecederaan disebabkan oleh ketidaksengajaan. Itu boleh dimaafkan. Bagaimana dengan hal penderaan? Anak-anak adalah amanah yang sangat berharga daripada Allah swt. Mereka adalah penyeri hidup. Namun, mungkin disebabkan tekanan hidup dan pelbagai masalah yang melanda, anak-anak yang masih kecil dijadikan objek untuk melepaskan geram. Inilah kesilapan yang berlaku. Sadis.

Antara sebab kanak-kanak menjadi mangsa penderaan adalah :

1-Kandungan diluar kemahuan
2-Anak cacat
3-Pendera dipengaruhi dadah dan alkohol
4-Pendera mengalami masalah psykiatri


Antara kes penderaan yang tertinggi dicatatkan adalah melibatkan lecuran dan luka. Ianya adalah kesan dari tamparan, cubitan yang kuat, dan gigitan. Melecur pula disebabkan oleh seterika panas, cairan panas dan cucuhan puntung rokok.





Ada juga kes yang melibatkan retak dan patahnya tulang terutamanya di kepala dan anggota kaki dan tangan. Banyak kecederaan di kepala menunjukkan heamatoma iaitu pendarahan. Selain itu, antara kecederaan serius yang direkodkan adalah melibatkan kecederaan organ-organ dalaman seperti usus, hati dan limpa. Semua kecederaan ini boleh menyebabkan kematian apabila sampai di tahap yang serius.





Antara penderaan lain yang berlaku ke atas kanak-kanak adalah penderaan emosi dan pengabaian penjaga ke atas anak-anak. Ini termasuklah kegagalan untuk menyediakan keperluan kasih sayang, fizikal dan kemahiran komunikasi.


Banyak lagi faktor lain yang boleh menyebabkan berlakunya masalah penderaan ke atas kanak-kanak yang tidak berdosa ini. Usah jadikan mereka tempat untuk dilepaskan segala-galanya. Kanak-kanak adalah satu anugerah yang dikurniakan oleh Allah untuk disayangi dan dididik dengan penuh kasih sayang.

Sekian.

Sunday, 2 October 2011

Kerabu Gargil..~

Bismillah Walhamdulillah

Hari ini saya berkesempatan mencuba resepi baru.. Biasa kita dengar kerabu mangga, taugeh atau pegaga. Tetapi disebabkan tiadanya 'tumbuhan' tersebut di bumi Mesir ini, saya menukarkan 'tumbuhan' tersebut dengan gargil.. ^____^

Gargil?

Gargil sangat popular di Mesir. Biasanya dibuat ulam dan dimakan bersama nasi. Rasanya agak pahit dan kadang kala pedas di akhir kunyahan.. Itulah yang saya rasa. Khasiat?Wallahua'lam.. Namun, jika asalnya pun sudah dari jenis sayuran, mestilah mengandungi vitamin :)

Pada mulanya, saya ingin buat 'ayaq asam' (popular di Kedah). Namun bila terlihat gargil seperti pegaga, jadinya saya potong halus-halus dan masukkan sahaja dalam air asam tersebut. Maka jadilah kerabu secara tidak sengaja :)


Bahan-bahan :

[Hidangan 5 orang]

3 ulas bawang besar
5 biji cili hidup
2 biji tomato
5 biji limau nipis
1 ekor ikan ( Tuna afdhal )
Sedikit belacan
Garam
Gula

Cara-cara :

Rebus ikan sampai masak. Ambil isinya.

Racik separa halus bawang, cili hidup, tomato dan gargil.

Campur dan gaulkan semua bahan dengan isi ikan.

Perah limau nipis dan masukkan secubit belacan.

Sedikit gula dan garam secukup rasa.

[Air boleh ditambah jika campuran terlalu kering]

Siap!! :)

Maaf tiada gambar. Insya Allah menyusul kemudian. Tadi terlupa nak ambil.. :D


Thursday, 22 September 2011

Bokeh..?

Bismillah Walhamdulillah


Today I want to share something. Sharing is caring right? ^__^

I do not know when my interesting in photography began. Maybe last 2 or 3 years ago. When I see something, I'm trying to think about it. So, photos are one of that. A photo sometimes tells us more than a picture. High value and meanings.


Bokeh


One day, when I surfing and searching for a picture, I found Ustaz Azhar Idrus site. "Bokeh Pah Ceroh". Bokeh? What is bokeh? So.. wikipedia answered it. Thanks!



"The term comes from the Japanese word boke (暈け or ボケ), which means "blur" or "haze", or boke-aji (ボケ味), the "blur quality". The Japanese term boke is also used in the sense of a mental haze or senility.The term bokashi (暈かし) is related, meaning intentional blurring or gradation." [source]



1- No bokeh/ blur
2- Synthetic bokeh
3-Gaussian blur



Description

Although difficult to quantify, some lenses enhance overall image quality by producing more subjectively pleasing out-of-focus areas. Good bokeh is especially important for large-aperturelenses, macro lenses, and long telephoto lenses because they are typically used with a shallow depth of field. Bokeh is also important for medium telephoto "portrait lenses" (typically 85–150 mm on 35 mm format) because in portraiture photography, the photographer typically seeks to obtain a shallow depth of field to achieve an out-of-focus background and make the subject stand out.



Bokeh characteristics may be quantified by examining the image's circle of confusion. In out-of-focus areas, each point of light becomes an image of the aperture, generally a more or less round disc. Depending how a lens is corrected for spherical aberration, the disc may be uniformly illuminated, brighter near the edge, or brighter near the center. Lenses that are poorly corrected for spherical aberration will show one kind of disc for out-of-focus points in front of the plane of focus, and a different kind for points behind. This may actually be desirable, as blur circles that are dimmer near the edges produce less-defined shapes which blend smoothly with the surrounding image. Lens manufacturers including Nikon, Minolta, and Sony make lenses designed with specific controls to change the rendering of the out-of-focus areas.

[source]

Lets Bokeh!

May our Bokehs' be benefits for others ^__^

Wednesday, 14 September 2011

Sedikit Ulasan..~







Bismillah Walhamdulillah


Semalam, saya ikut abah ke Bandar Temerloh untuk perbaharui cukai kereta. Selepas selesai, saya minta abah singgah sebentar di kedai buku Al Hidayah. Terlalu banyak buku yang menarik. Tidak kira yang lama atau baru.. terasa ingin beli semua. Tapi apakan daya..^__-

Sebelum membayar buku-buku yang saya ambil, mata saya terpaku pada sebuah buku ini. Tajuknya menarik. "Pemilik Cintaku Setelah Allah dan Rasul" karya Fatimah Syarha Mohd Noordin. Buku tersebut berbalut kemas dengan plastik. Jadinya, hanya kulit depan dan belakang sahaja yang boleh saya belek sebelum beli. Entah mengapa, saya tidak berfikir panjang untuk membelinya..

Buku ini sangat baik untuk dibaca semua peringkat. Remaja, bakal pengantin, pengantin baru, para suami dan isteri serta ibu bapa sekalipun.. Gaya bahasa yang mudah difahami ditambah pula dengan halusnya nasihat amat-amat menyedarkan diri yang alpa dan leka ini.. Alhamdulillah, syukur padaMu Ya Allah kerana sentiasa memberi peringatan kepada manusia yang mudah lupa ini.

Buku ini hanya mempunyai 88 muka surat. Namun, isinya cukup padat dengan nasihat yang berguna dan releven untuk diamalkan.

Penulis menceritakan mengenai pengalaman hidup seorang gadis bernama Qani'ah bertemu jodoh dengan pasangannya Dr Muslih.

Sebagai seorang gadis, sejujurnya saya amat kagum dengan ketegasan Qani'ah dalam bab agama. Lemah lembut sikapnya tidak menghalang ketegasan prinsip dalam hatinya.. Subhanallah.. Qani'ah bertegas bahawa cintanya hanya untuk suaminya. Tidak sesekali Qaniah menyerahkan cintanya kepada seorang lelaki sebelum bergelar isteri.


Qani'ah juga ada mengkhabarkan 9 kesan cinta sebelum kahwin. Antaranya ialah :

1- Pasti kelak diriku ibarat lembu yang ditarik hidung oleh nafsu.
2- Menyibukkan hati merindui makhluk yang tidak halal bagiku seumpama membuka pintu bagi syaitan menjalankan jarumnya untuk melupakanku daripadaNya.
3- Hati akan terseksa dengan barah rindu.
4- Rindu palsu akan membelenggu minda hingga ia terjajah dan terhina di bawah jajahan syaitan.
5- Cinta lalai akan menyebabkanku alpa daripada mempersiapkan diri untuk keperluan dunia dan akhirat.
6- Aku boleh menjadi tak rasional berfikir jika benar-benar mabuk cinta.
7- Fitnah cinta ibarat racun yang akan membunuh akal, jiwa dan perasaan.
8- Jiwaku terganggu dalam menilai mana yang baik, mana yang buruk untuk diriku.
9- Jika aku dan dia berjaya melangkah ke alam rumah tangga nescaya ia terbina atas dasar maksiat, yang mengundang kepada peribadi zuriat kami pastinya.


Allahu Allah.. cukup jelas perkongsian dan nasihat Qani'ah.


Antara lain nasihat yang dikongsi Qani'ah untuk remaja dalam buku ini ialah :

1- Tegas dengan prinsip diri
2- Meletakkan misi yang jelas dalam hidup
3- Bersahabat dengan rakan-rakan sejantina yang soleh
4- Mengekang hawa nafsu
5- Mendekati majlis ilmu
6- Menyibukkan diri dengan hobi dan minat berfaedah
7- Akrab dengan Allah dalam ibadah dan kehidupan

Dalam Bab 2, Qani'ah menceritakan kisahnya bertemu dengan Dr Muslih. Qani'ah sangat kagum dengan cara Dr Muslih yang amat menitik beratkan soal agama dalam kehidupan. Qani'ah benar-benar jatuh cinta dengan peribadi Dr Muslih yang pandai menghormati orang tuanya. Pastinya istikharah mendahului dalam setiap keputusan Qani'ah. Berbekalkan beberapa petunjuk dan tenangnya hati, Qani'ah menerima lamaran Dr Muslih walaupun tidak mengenali rupa paras terdahulu.. Subhanallah.

Itulah serba ringkas cerita dalam bab-bab awal mengenai Qani'ah dalam buku ini. Walaupun karakter diri Qani'ah seakan-akan tidak wujud kerana terlalu sempurna di mata manusia seperti kita, namun tidak salah untuk kita mencontohi akhlak mulianya dalam kehidupan. Kita sebagai manusia biasa yang dicipta dengan pelbagai kelemahan, hendaklah sentiasa berusaha untuk menjadi yang terbaik. Sungguhpun kita pernah jatuh di lembah hina, Allah tidak sesekali pernah berpaling dari kita. Allah sentiasa membuka pintu taubat pada hambaNya yang ingin kembali ke jalan yang benar..

Sesungguhnya Allah tidak zalim, melainkan kitalah yang menzalimi diri sendiri.. Astaghfirullahal 'azim.


Wallahua'lam


Tuesday, 13 September 2011

Phuket Trip..~


Bismillah Walhamdulillah

Selamat Hari Raya semua ^__^. Kullu sanah wa antum bikhair :)

Entry kali ini, saya ingin ceritakan sedikit pengalaman mengembara ke Pulau Phuket, Thailand selama 3 hari dua malam. Mesti ramai yang pernah dengar nama pulau ini dan sebahagian besar akan terdetik pandangan negatif kepada orang yang melancong ke sana. Tunggu dulu, apa-apa pun,jom..kembara bersama saya!!




Where is Phuket Island?








Banyak cara untuk ke sana. Antaranya :


~ Flight [ Air Asia banyak trip]

~Star Cruise [ Banyak dari Penang-Phuket]

~Memandu sendiri [ Dari sempadan Malaysia Thailand : Bukit Kayu Hitam(Sadao) - Phuket mengambil masa kira-kira 7 jam perjalanan]

p/s : Insurans kereta, ikut hari & jenis kereta. minima 9 hari. harga : rm20.00 (++). banyak kedai insurans sepanjang highway di Changlun.





First~

Imigresen Bukit Kayu Hitam







Next~ Just drive : Sadao-Phattalung-Trang-Krabi-Phuket









Scenes along the highway~































Kami sampai di Komaree Manson Hotel hampir jam 7.30 malam. Perbezaan waktu adalah satu jam. Thailand lewat satu jam dari Malaysia. Kami terus check in di Komaree Manson Hotel. Satu satunya hotel pemiliknya adalah beragama Islam. Dan lebih bertuah, seorang pekerja (tour agent) di hotel tersebut boleh bertutur Bahasa Melayu loghat Pattani.

Dalam keadaan yang agak letih, kami keluar makan. Tidaklah susah mana untuk mencari makanan halal. Lebih mudah jika mencari gerai-gerai di tepi jalan. Pastikan ada sticker halal. Banyak juga peniaga makanan yang menutup aurat.. Alhamdulillah ^__^

Sebelum pulang hotel, sempat kami jalan-jalan sekitar gerai-gerai sepanjang jalan di Pekan Patong. Terlalu banyak cenderahati, baju2 untuk bersiar di pantai dan macam-macam lagi. Dan semestinya, 'ayam-ayam sakit' menawarkan khidmat di tepi-tepi jalan.. Astaghfirullah..@__@
Kota ini menjadi seolah-olah Las Vegas apabila terbenamnya matahari. Penuh dengan konsert-konsert dan bar.. Dan semestinya pelancong berkulit putih memenuhi ruang disini.









Day 2~

Bermulalah kembara kami. Seawal jam 8 pagi, kami keluar mencari sarapan. Pakcik saya bersungguh-sungguh mahu kami mencuba menu "Pulut Ayam". Memang sedap. Pulut yang dikukus (agaknya) dimakan bersama ayam gorang berempah dan bawang goreng. Simple! Menu lain antaranya Nasi Kuning dan Nasi Ayam. Untuk air, kami tak tahu nak minta macam mana.. Lastly, hanya minum air masak setelah setiap orang diberikan cawan berisi ais.

Saya memang puji cara hidangan makanan disana. Setiap gerai yang kami singgah, pasti ada ulam ulaman yang dihidangkan. Ulam kan bagus untuk kesihatan..^__-







Kami meneruskan perjalanan dengan kereta meronda Pulau Phuket. Bermula dari Patong Beach kami menuju ke Koran Beach dan akhir sekali ke Kata Beach. Tak sempat habis juga satu pulau. Hanya satu per tiga sahaja saya kira.. Dan pada tengah hari, kami membeli belah di Old Town Phuket. Tempat jualan tersebut teletak di sepanjang jalan di tepi pantai.



















Next~

Kami berpeluang menunggang (?) gajah. Wah! Pengalaman pertama naik gajah.. :)

Serius, sangat takut. Adik saya yang kecil memang meraung dah takut. Tapi lama-lama dia pulak yang suka lebih..







Emak pula bila berjumpa dengan orkid.. memang tak lepas! Sangat murah harganya jika dibanding di Malaysia. Average harga satu pasu antara RM5-RM10 sahaja.




Kami pulang ke hotel dan keluar makan malam. Sempat juga melihat pekan Patong dari dalam kereta.. Terlalu banyak pusat urut dan spa.. Dan semestinya servis **** tersedia. hmm..



Next~

Kami check out hotel dan bersarapan. Kami meronda lagi melihat pekan-pekan yang ada. Setelah puas, kami pun berangkat pulang.. Kami tiba di Kedah jam 8.30 malam setelah hampir 10 jam perjalanan dari Pulau Phuket. Walau letih, tapi puas :)

Fakta ~

Duit : RM 1 lebih kurang 10 Baht

Jambatan Sarasin : Jambatan yang memisahkan Pulau Phuket dan tanah besarnya

Highway : Tiada gangguan dari polis trafik seperti Malaysia. Bebas memotong di lorong kiri dan kanan.

Kenderaan : Kebanyakan dari jenis Toyota Hilux dan Fortuner. 80% barangkali.






Kami sempat singgah sebentar di Hat Yai. Bandarnya sangat penuh dengan lorong-lorong kecil dan dipenuhi dengan gerai makanan. Ramai juga pelancong dari Malaysia. Biasalah..sempadan. Tidaklah jauh mana dengan Malaysia.







Setakat ini sahaja..Wallahua'lam ^__-



"Berjalan..bermusafirlah..melihat kebesaran Tuhan yang menciptakan untuk mereka yang berfikir dan bersyukur di atas nikmat dan kurniaanNya.."

Saturday, 27 August 2011

Bubur Lambuk Gombak..~

Daun bawang & Lobak masin

Sup daging


Bubur lambuk


Bismillah Walhamdulillah

Akhirnya, Ramadhan akan pergi jua. Sebulan berlalu tidak terasa.. Allahu rabbi, cepatnya masa berlalu. Semoga kita tidak menjadi hamba Ramadhan.

Semalam, saya teringin nak makan bubur lambuk. Bila diutarakan pada super chef@ Mak, mak bagi cadangan untuk buat bubur lambuk Gombak. Haa? Kenapa mesti ada nama Gombak. Jom tengok sama-sama resepi ^__^


Bahan-bahan :

Beras
Halia
Jintan manis
Udang kering
Lobak merah
Kentang
Daging
Bawang merah & putih
Sub bunjut
Garam


Step 1 :

Rebus daging (untuk sup dan sedikit hirisan dalam bubur)
Rebus beras dengan air ( nisbah 1 beras : 5 air)

Step 2 :

Blend jintan manis dengan sedikit air sampai halus
Blend udang kering separa halus

Step 3:

Setelah nampak beras agak mengembang, masukkan lobak merah dan kentang yang telah didadu.
Masukkan halia,jintan manis dan udang kering blended.
Garam mengikut keperluan.

Step 4:

Masukkan sedikit air rebusan daging dalam bubur. Hiris nipis sedikit daging dan masukkan dalam bubur. Biarkan bubur mereneh dengan api perlahan sehingga nasi betul-betul separa hancur. [ Kalau nampak kering, tambahlah air rebusan daging tadi]

Step 5:

Buat sup daging. Masukkan sup bunjut. Tumiskan bawang secara asing dan masukkan dalam sup. Tambah garam sedikit.


Dah siap! Senang kan? :D

Boleh hias bubur dengan daun sup, lobak masin dan bawang goreng. Dan jangan lupa, sup daging dimakan dengan bubur. Selamat mencuba!! :)

Ops, p/s~ Bahan-bahan tiada sukatan. Ikut suka. Asalkan masak dengan penuh KASIH SAYANG ye ;)

Tuesday, 2 August 2011

Ramadhan ini..~


Bismillah Walhamdulillah

Sudah hampir tiga minggu saya berada dirumah. Rutin harian lebih kurang sama. Cuma adakalanya sesekali saya keluar ke bandar menyelesaikan urusan urusan yang sepatutnya.

Rindu

Jika ditanya adakah saya rindu? Ya! Saya rindu. Rindu pada Tanta. Saya rindukan suasana Ramadhan di sana. Lebih lebih lagi pada sahabat-sahabat disana. Apa khabar lah mereka disana.. Mereka adalah sahabat yang tidak putus mengingatkan diri yang lalai ini agar segera kembali mengingati Allah.. Sungguh, antara nikmat yang terbesar dalam hidup saya adalah dikurniakan sahabat sahabat yang beriman dan mereka membantu menjaga iman saya.. Alhamdulillah

Apa ada pada Ramadhan?

Semakin meningkat usia, semakin saya rasakan kedatangan Ramadhan adalah satu anugerah yang tidak ternilai harganya. Tidak sama penghayatan saya pada Ramadhan ketika saya masih kanak -kanak, remaja dan ketika memasuki alam pra dewasa ini.

Tahun ini, tidaklah bazar Ramadhan menjadi tumpuan utama saya. Bagi saya, berbuka puasa ala kadar adalah terbaik. Lebih 'ringan' untuk berterawih. Saya lebih selesa jika abah sahaja yang pergi membeli juadah. Dengan hanya dua tiga jenis kuih, itu sudah mencukupi. Mak pula, biasalah.. suka memasak. Ada sahaja menu istimewa di rumah. Sehinggakan dapur adalah tempat asing bagi saya ketika bercuti ini. Ala kulli haal, Alhamdulillah atas segala rezeki yang Allah kurniakan.

Bulan Ramadhan ini, Allah janjikan pelbagai keistimewaan. Bulan ini, adalah peluang terbaik untuk kita merehatkan sedikit sistem tubuh. Namun, berlainan pula untuk rohani. Ramadhan menyediakan peluang yang amat luas untuk 'mengenyangkan' rohani. Masakan tidak, bermula dengan sahur, berpuasa, tadarus di siang hari dan dilengkapi dengan terawih di malam hari. Amalan-amalan tersebut berupaya mengurangkan kita dari terjebak melakukan 'dosa harian' sebelum ini. Tatkala menanti subuh selepas sahur, gunakanlah peluang tersebut untuk bertahajud. Indah bukan? Tepuk dada, tanyalah iman kita.. Antara mahu atau tidak sahaja.

Semoga selepas Ramadhan kali ini, kita berjaya menjadi insan yang terhapus dosa-dosa yang lalu..InsyaAllah

Kematian

Banyak berita kematian yang menyapa di telinga sebelum Ramadhan kali ini.. Antaranya ialah tokoh pejuang Islam yang saya kagumi dari dahulu lagi iaitu Allahyarhamah Dr Lo' Lo'. Saya selalu mengikuti perkembangan beliau. Bermula dari blog, facebook dan twitter beliau di facebook. Beliau adalah doktor perubatan dan mampu untuk bergiat aktif dalam perjuangan. Di situlah inspirasi saya tercetus. Saya yakin bahawa kehilangan beliau akan melahirkan lebih ramai lagi insan yang akan menyambung perjuangan ini..InsyaAllah

Takziah untuk sahabat saya Madeehah Rasid yang kehilangan adiknya sehari sebelum Ramadhan.. Semoga Allah tempatkan arwah dikalangan para solehin.

Sungguh, kematian mengingatkan kita yang alpa ini supaya kembali mengingati hakikat kejadian diri. Mati itu pasti dan tidak diketahui bila pula giliran kita..

Perkahwinan

Sedar tidak sedar, ramai sahabat saya telah membina masjid dan tidak lama lagi akan menyusul pula beberapa pasangan lagi. Tahniah! Barakallahulakuma wajama'a bainakuma fi khair :)

Nurussolehah & Naazir
Mardiati & Yussamir
Munirah Rasyid (bakal..)
Kak Liyana (bakal..)


Juga kepada yang telah selamat memperolehi cahaya mata penyeri keluarga. Semoga anak kalian menjadi mujahid soleh insyaAllah :)


Wan Sufiah & Ust Juzaili
Izaidah
Kak Bahiyah & Ust Nazir

Harapan

Semoga Ramadhan kali ini, kita dapat hargai sebaiknya. Mungkin kita tidak akan berjumpa lagi di masa akan datang. Ramadhan akan berlalu seperti biasa, cuma kita sahaja yang memilih untuk menjadi 'biasa' atau 'luar biasa' pada Ramadhan ini..

Wallahualam

@Felda Bukit Mendi



Monday, 25 July 2011

PadaMu..~




Sejak lama aku berdiri
Dalam sepinya rongga hati
Tak satupun guru mampu menjawab
Hanya padaMu kubertanya
Lewat setiap sujudku ini
Siapakah nanti cinta untukku
Wahai penilai hati lihat batinku
Nyaris bernanah karena luka tersayat
Merana menantikan kisah dan kasih hidupku
Rahsia itu hanya Kau yang tahu
Namun aku tak mau jadi tuna cinta
Tuntun hatiku dalam sabar menanti jodohku
Lagu asal : Krisdayanti [Menanti Cinta]

Saturday, 16 July 2011

Transit Dunia~

Bismillah Walhamdulillah


Alhamdulillah, syukur yang tidak terhingga kerana saya telah tamat menghadapi peperiksaan (dan result sebenarnya masih belum keluar).

Tatkala entri ini ditulis, saya berada di Lapangan Terbang Antarabangsa Bahrain. Transit selama 8 jam untuk meneruskan penerbangan pulang ke Malaysia. Masih berbaki 30 minit sebelum check in dan harapnya laptop mampu bertahan untuk saya nukilkan idea disini.

Pelbagai keadaan penumpang yang transit disini. Ada yang tidur di atas lantai. Ada yang anak kecilnya menangis dan meraung. Ada yang kelihatannya begitu fokus dengan laptop lantaran free wifi disini (sayalah tu).

Kepelbagaian ragam penumpang disini, mengingatkan saya akan perihal hidup kita sendiri. Dunia hanyalah tempat transit sebelum kita menuju ke negeri kekal abadi nanti. Di dunia, manusia dihidupkan dengan pelbagai watak dan gaya. Semuanya harus kita fikir dan renungkan sedalamnya mengenai hikmah pada setiap watak yang Allah jadikan.

Ada yang kaya.

Ada yang kemas.

Ada yang sihat.

Ada yang kerdil.

Tidak lupa juga, sememangnya ada yang miskin, kurang bergaya, kurang sihat dan terlebih saiz badannya.

Pelbagai gaya dan watak bukan?

Transit di dunia ini sebenarnya mengajar kita untuk membuat pilihan. Saya teringat kata-kata daripada seorang sahabat saya mengenai pilihan dalam hidup ini. Katanya :

"Actually we have no choice even many choices had been given"

Kita diberi pilihan untuk beramal dengan kebaikan lantaran dengan ilmu yang diperoleh ataupun beramal dengan kejahatan lantaran nafsu yang menjadi tukang pandu.

Itulah yang dikatakan kita tidak mempunyai pilihan. Antara pilihan buruk dan baik, semestinya baik yang mesti dipilih. Antara syurga dan neraka, semestinya syurga yang menjadi pilihan.

Semoga dunia ini hanyalah medan transit kita. Bukan tujuan hidup kita. Tempat transit inilah medan untuk kita beramal sebanyak-banyaknya..

Wallahualam

@Bahrain IA



Saturday, 25 June 2011

Berusahalah untuk memahami..~


Bismillah Walhamdulillah.

Entah di mana dan ke mana mood menulis saya menghilang sejak sekian lama. Terlalu banyak isu dalam kepala sebenarnya, namun tidak dapat diluahkan. Disorganized. Scattered. Namun, setiap manusia ada caranya yang tersendiri bagaimana dan di mana setiap fikiran dan perasaan itu diluahkan.

Akhir-akhir ini, saya dapat belajar sesuatu yang baru.

Tentang tabiat manusia.

Fitrahnya, kita suka untuk DIFAHAMI dan selalu diberi perhatian. Ibarat anak kecil. Jika si ibu buat dek sahaja, anak itu akan buat sesuatu agar si ibu memberi perhatian kepadanya. Begitu juga sebenarnya pada kita yang semakin dewasa ini. Namun caranya sahaja yang berlainan.

Kita suka jika kita sering diberi perhatian.

Kita suka jika kita sering dilayan, ditanya khabar selalu, ditanya tentang apa jua berkaitan keadaan diri dan sebagainya. Itu fitrah.

Namun, apa yang saya ingin kongsikan ialah bagaimana pula sikap kita yang tidak mahu untuk MEMAHAMI sahabat lain?

Kita tidak selesa untuk meluangkan masa untuk sama-sama memahami sahabat kita kerana takutkan masa yang tidak mencukupi. Mungkin keadaan tersebut akan mengurangkan waktunya untuk menuntut ilmu..Mungkin juga keadaan tersebut akan memeningkan kepala sendiri!

Proses memahami seorang sahabat biasanya memakan masa yang panjang. Bukanlah sebulan dua. Bahkan bertahun lamanya.. Bermula pada saat pertemuan sehinggalah mata tertutup apabila ajal menjemput. Kita masih dalam proses memahami sahabat tersebut.

Dalam martabat ukhuwah, paling kurang sikap kita pada sahabat yang lain adalah berlapang dada dan boleh juga diertikan berbaik sangka. Bukankah indah apa yang Islam ajarkan?

Seringkali kita bersangka buruk sekiranya sahabat kita bersikap dingin ataupun lain daripada yang biasa. Pelbagai persoalan dan pertanyaan yang tiada jawapan seringkali hadir berlegar-legar dalam kepala.

Disinilah pentingnya untuk kita menjadi pemerhati yang baik. Perhatikan keadaannya dan keadaan sekelilingnya. Boleh jadi penyebab kepada berlakunya perubahan tersebut adalah disebabkan faktor luaran. Boleh jadi juga perubahan sikapnya berpunca daripada faktor dalaman.

Usah takut untuk meluangkan masa untuk sahabat kita kerana Allah akan mengantikan waktu yang diluangkan tersebut dengan waktu yang lebih baik.

Bertindaklah untuk memahami sahabat kita itu dengan jalan yang paling berhikmah.

Teringat kata-kata seorang sahabat saya. Hikmah itu bukanlah bermaksud lembut. Hikmah itu adalah cara yang paling sesuai mengikut keadaan. Jika keras itu perlu, maka cara keraslah digunakan. Jika lembut itu perlu, maka lembutlah yang diperlukan. Dan bersederhana itu adalah yang terbaik.

Fahamilah sahabatmu tanpa syarat.

Dalam proses memahami, kadang kala kita akan terguris dengan sikapnya mahupun kata-katanya. Kadang kala juga perasaan itu membuatkan proses untuk memahami sahabat kita terbantut begitu sahaja. Disitulah berlakunya pertembungan pada niat yang ada. Ikhlaskah kita dalam pekerjaan kita? Dimana keikhlasan yang telah kita pasakkan pada awalnya?

Apa jua cara dan usaha kita, jika kita ikhlas, yakinlah akan jalan dan penyelesaian di akhirnya.

Letakkanlah ikhlas kerana Allah dalam cuba memahami sahabat kita.

Wallahu'alam