Our Marriage

Daisypath Anniversary tickers

Wednesday, 29 December 2010

2010 Bakal Melangkah~

Doa akhir tahun


Doa awal tahun


Bismillah walhamdulillah.

Syukur kehadrat Allah kerana masih diberi dua nikmat yang utama iaitu Iman dan Islam. Hari ini 23 Muharam 1431 bersamaaan 29 Disember 2010. Saya mengambil keputusan untuk 'up date' jua blog ini.

Blog ini sudah seperti 'hidup segan,mati tak mahu'.

Bukan tiada idea yang ingin dicurahkan, tetapi ada sahaja penyebab yang membantutkan saya untuk menulis. Bukan tiada kesempatan. Walhal, tahun ini kelas saya hanya 2 hingga 3 jam sahaja setiap hari. Terlalu banyak waktu kosong.

Benarlah, waktu itu seperti pedang. Ia akan mengatasi kita jika kita tidak mengatasi ia!!

Puas saya muhasabah kembali mengapa saya 'malas' untuk menulis. Antaranya tiadanya keyakinan pada diri. Saya terlalu memikirkan 'apa orang akan kata'. Terlalu fikir. Setiap idea yang ingin dilontarkan, mesti saya pendam dahulu. Memikirkan apa yang orang lain akan kata. Pendek kata, takut risiko. Walhal, saya tahu, apa tujuan saya ada blog ini.

(Oh Husna..kamu dah 22 tahun. cuba jadi berani sikit,tapi bertempat lah)

Bulat tekadku.

Pada waktu akan datang, setiap artikel adalah semuanya dari buah fikiran saya. Bukan 'copy paste' semata-mata. Setiap bulan sekurang-kurangnya 2 artikel. Maksima 4.

Blog ini akan menjadi medan untuk saya curahkan pemikiran dan idea. Maka, secara automatik, sikap saya juga akan dikenali. Biarlah, asalkan ada manfaat. Ambillah yang baik, tinggalkan yang tidak baik itu. Saya juga manusia biasa. Bukan Malaikat!

Saya menerima cabaran. Dan cuba untuk menjadi 'outspoken person'. Muslimah lesu pada hari ini kerana terlalu membisu dalam setiap perkara. Jadi, dimana posisi kita?


2010~

Terlalu banyak kenangan sepanjang tahun ini. Menjadi pelajar tahun 3 Perubatan bagi saya amat mencabar. Saya gagal dalam pengurusan masa. Gagal membahagikan waktu antara tanggungjawab dan bukan tanggungjawab. Itulah kelemahan saya. ( Harap mak abah maafkan )

Dan akhirnya, sesi kali ini, saya masih bergelar pelajar tahun 3. Satu subjek sepanjang sesi iaitu Pathology. Membuatkan minat saya terus bertambah untuk lebih memahami Pathology dan cuba untuk membantu sahabat-sahabat lain. 'Ala kulli haal, saya yakin. Allah jadikan sesuatu itu, adalah terbaik untuk saya dan tidak sia-sia. Pasti ada hikmah yang tersembunyi.

Tahun ini juga, kenangan dapat mengembara sangat berharga saya kira. Bermula dengan Umrah. Siapa sangka, pada umur yang muda (bagi saya), Allah memberi peluang yang amat-amat bernilai. Alhamdulillah thumma Alhamdulillah. Rasa nak pergi lagi untuk Haji pula. Tetapi..biasalah. Agak sukar.

Kehadiran keluarga juga sangat menggembirakan hati. Siapa sangka keputusan untuk tidak pulang ke Malaysia tahun ini memberikan peluang untuk mereka menjejakkan kaki di Ardhil Kinanah ini. Puas kami mengembara. Dalam Mesir dan Syria. Sehingga ke Lubnan dan Turki. (Oh Tuhan..terlalu banyak nikmat yang Kau berikan. Jadikan kami golongan yang bersyukur)


Sahabat~

Pulang sahaja dari Syria, saya meneruskan perjuangan dalam persatuan yang dicintai ini. PERUBATAN Cawangan Tanta (PCT). Berpersatuan bukanlah atas dasar ingin mengisi masa semata-mata. Dasar kefahaman itu yang utama. Saya cukup terharu pada ketabahan sahabat saya, Amani. Beliau sangat sibuk. Jarang kami berjumpa..walaupun sebilik. Moga Allah kuatkan Amani dan sahabat-sahabat lain. Moga istiqamah dalam melakukan kebaikan. ( Doaku sentiasa mengiringimu..)

Akhir kata, sama-sama kita muhasabah kembali diri kita. Setiap apa yang kita lakukan, semuanya akan dipersoal kembali. Kita tidak dapat lari daripada melakukan kesilapan dan dosa. Tetapi apa yang salah, kita tidak menyesali dan cuba baiki kesilapan yang kita buat.

Jadilah insan yang kuat jiwanya dan jelas fikrahnya!!



5 comments:

Prof AL said...
This comment has been removed by the author.
Prof AL said...

"..Projek ini juga akan gagal kiranya batalion perjuangan ini turut disertai oleh individu muslimah yang lesu , beku, dan jumud.

Dalam ertikata lain mereka adalah “makhluk perosak” yang menggagalkan strategi perjuangan ini. ( Mereka adalah muslimat yang pasif, naih, laih dan dhoif).

Persoalannya, bagaimana kita mahu melahirkan Muslimat Cemerlang ini ? Maka risalah ini menjawab segala-galanya.."

Petikan artikel dari Episode Sebuah Perjuangan : http://ustaznasrudin-tantawi.blogspot.com/2006/02/kertas-kerja-010-kekuatan-jismiyyah.html


اللهم اجعلنا من لدنك سلطانا نصيرا

Hadi Yahya said...

:)

an_nur said...

Teruskan perjuangan...

NourelHousna said...

syukran atas segala komen :D