Our Marriage

Daisypath Anniversary tickers

Friday 15 August 2008

Manusia = Komputer


Hamdan : Cikgu,siapa yang cipta komputer?

Cikgu : Manusia yang cipta..

Hamdan : Manusia dengan komputer, mana yang lebih pandai?

Cikgu : Tentulah manusia.. Sebab manusia yang mencipta komputer.Manusialah yang tahu kelebihan dan kekurangan komputer.

Hamdan : Oo.. Sebab tu la manusia boleh baiki komputer?

Cikgu : Ye..begitulah. Manusia yang baiki komputer, mesti ada cara dan mengetahui selok belok komputer tu.. Kalau komputer rosak, mestilah dicari punca kerosakan dan dibaiki tempat yang rosak tu dengan cara yang betul.. Buku panduan nak baiki komputer tu amat penting. Kalau takde, macam mane nak baiki..

Hamdan : Oo..penting betul ye buku panduan tu. Sebab komputer ni selalu buat hal.. Tambah-tambah laptop,sensitif betul cikgu..

Cikgu : Betul tu Hamdan.. Begitu juga dengan manusia ni. Sama ja macam komputer.

Hamdan : Sama? Apa yang sama?

Cikgu : Cuba kita fikir, untuk apa manusia mencipta komputer?

Hamdan : Untuk mudahkan kerja.. Menaip, print, internet,macam-macam la cikgu..

Cikgu : Ha..begitu juga manusia ni. Kita ni diciptakan ada tujuan. Tujuan kita diciptakan adalah untuk beribadat kepada Allah semata-mata..Kita juga adalah khalifah di muka bumi ini. Kita ada peranan masing-masing.. Allah ciptakan kita ada tujuan. Bukan saje-saje..

Hamdan : Oo..begitu..


Cikgu : Begitulah.. Manusia selalu leka dengan dunia yang sementara ini. Sebab itulah Allah turunkan Al-Quran untuk membimbing manusia.. Membetulkan akhlak. Samalah jua dengan komputer tadi.. Diciptakan untuk berkhidmat kepada manusia. Juga dibuat buku panduan sekali apabila rosak dapat dijadikan panduan untuk membetulkan kesilapan yang berlaku..



Hamdan : Oo..maknanya, Al-Quran sebagai panduan kepada manusia?

Cikgu : Ye..betul tu. Kitab tersebut adalah panduan ummat Islam.. Membetulkan mana-mana kesalahan yang dilakukan dan Allah juga mengajar manusia agar berakhlak mulia dalam kehidupan. Begitu juga dengan Nabi Muhammad SAW. Baginda adalah model kepada Al-Quran. Segala ajaran dalam Al-Quran telah ditunjukkan oleh baginda untuk kita ikut dalam kehidupan.. Samalah jua pensyarah yang mengajar komputer. Dia adalah sebagai pemudah cara untuk pelajar-pelajar faham tentang komputer. Begitu juga dengan nabi.. Baginda adalah pemudah cara untuk ummat Islam memahami isi-isi Al-Quran..

Hamdan : Oo..begitu rupanya. Manusia diciptakan dengan tujuan tertentu,dibekalkan dengan kitab Al-Quran dan juga Nabi Muhammad sebagai penunjuk ajar..

Cikgu : Ye..Betul tu Hamdan. Sebab tu la manusia sama dengan komputer.. Komputer diciptakan dengan tujuan tertentu, dibekalkan dengan buku panduan dan ada orang yang menghuraikan isi kandungan buku panduan tersebut..

Hamdan : Oo..terima kasih cikgu. Menyedarkan saya tentang tujuan kita dihidupkan di muka bumi ini.

Cikgu : Sama-sama.. Moga-moga kita tergolong dalam golongan yang Allah rahmati..InsyaAllah.

No comments: