Our Marriage

Daisypath Anniversary tickers

Friday, 14 May 2010

Kenangan- Kisah Itik & Panadol


Hari ini giliran saya ke souq (pasar). Sudah agak lama saya tidak menjejakkan kaki di souq ini kerana sebelum ini saya hanya beli di kawasan yang berdekatan rumah sahaja. Kali ini,saya memilih untuk ke souq walaupun berseorangan. Rupanya ada kisah yang Allah nak bagi saya kenangkan..^_^

Sementara saya menunggu ayam diproses,mata saya tertumpu pada lima ekor itik didepan. Baik sungguh. Tak perlu disimpan dalam reban pun. Tiba-tiba saya tersenyum teringat kisah tok saya di kampung. Cerita lama. Sekolah rendah seingat saya.

"Tok..pi mana habis itik kat belakang tu? Tok sembelih ka? " soal saya.

"Dak aih..mati habis semua.Tinggai 2 ekoq ja." Jawab Tok.

"La..pi mana? Orang curi ka? "

"Dak aih..kemarin tok tengok itik tu macam pening lepas bagi makan nasik..Tok pun bagi la depa makan panadol..mati petang tu.."

"Haa? PANADOL? "

Patut la mati..^_^

*&^%$##@)(# :D

Lepas belajar mengenai Paracetamol,baru saya tahu kesan-kesan ubat tersebut. Agaknya large dose menyebabkan hepatotoxicity barangkali..sampai mati..^_^
Justify Full
Sekian.

p/s-Lepas gelak,cuba fikir,bolehkah judi itu dihalalkan ataupun dalam bahasa mudah diberi lesen?Ibarat minum arak tetapi baca bismillah. Manusia sekarang sungguh jahil!

7 comments:

zue~ said...

pergh!!tu diaaaaaaa~~
penangan pharmacology kat dr husna kite!~
gerun ceq!!!
ape2 pn,truskn membaca buku pharma ye..pharma buleh!~hehe

bello said...

haha..itulah susah macam mana pun subj tu kita pelajar medic kena ambil tahu.siapa lagi?? ta gitu..haha
NICE ONE!!!!

VioletOrchid said...

betuah betul tok hang:)
seb baek dia tak picit kepala itik2 dia...

al said...

Tahu x knpa haiwan tu x terbang atau lari?

bukan sbb panadol atau apa2, tetapi telah disumbat dgn sejumlah besar air ke dalam perut haiwan tu.

jd, bntg ni jd berat perut shggakn nk lari pun x larat. ini juga bagi mengaut untung lebih smsa menimbang.

biasala tu. "cilika"nya sesetengah peniaga. sejak zaman nabi lagi. smpi ada dlm quran kisah mereka menipu tmbgn. :)

slm juang!

Nurul Husna Abu Bakar said...

Zue~

jom2..pharma on board! :)

bello~
yup..exactly :)

sya~

tok kami memang bertuah! :)

AL~

gitu rupanya ye.mmg hairan la tgk itik,burung..dok senyap je..xterbang pun.

rupanya berat air..selalu jugak tgk peniaga suap air pakai mulut diorg..mudah kot.

ilmu baru ni!

thanx for all comments :D

hamdan_tahfiz said...

una betoi ka una reka2 semata

NourelHousna said...

btl la Hamdan.. xcaya tanya Tok Teh :D