Our Marriage

Daisypath Anniversary tickers

Saturday 9 May 2009

Selamat Hari Ibu

Bismillah walhamdulillah

Di celah-celah kesibukan (yeke?) nak menghadapi peperiksaan akhir ni, sempatlah juga saya nukilkan sedikit ingatan untuk mak saya.. Memang hari-hari saya dan sepatutnya kita ingat selalu kat ibu bapa kita. Apalah salahnya kita raikan Hari Ibu..

Mak adalah insan yang sangat penting dalam hidup saya. Mak seorang yang bijak dalam kehidupan dan sangat berwawasan tinggi. walaupun pendidikan setakat spm, tapi mak buktikan bahawa mak boleh berjaya malah lebih daripada orang yang berpendidikan tinggi. Saya akui,saya kurang berkomunikasi dengan mak. Tapi,naluri dan hubungan hati kami tak pernah silap.

Terlalu banyak kenangan pahit manis kehidupan kami sekeluarga. Saya masih ingat dikala mak dibuang oleh keluarganya sendiri lantaran ketidakpuasan hati mereka terhadap pembahagian harta pusaka arwah. Namun,Allah Maha Adil.. Allah tunjukkan kebenaran. Akhirnya,mak jualah yang datang kembali untuk memperbaiki keadaan keluarganya yang kucar kacir.. Hanya Allah yang tahu,betapa saya rasa kehilangan pada waktu itu..

Mak sanggup tinggalkan abah dan anak-anak (atas kebenaran)semata-mata untuk membela tok di kampung. Dikala itu, saya yang akan menghadapi PMR,agak tertekan. Saya perlukan mak. Namun,saya pendamkan. Saya marah pada mereka yang buat masalah dan mengambil mak saya.. Namun, Allah Maha Adil.. Segala masalah selesai dengan kepulangan mak dan keputusan PMR saya memberansangkan.

Pada suatu malam,jiran saya berbangsa Cina tanya kepada saya.

Jiran : Kenapa mak lu nangis2 minggu lepas?? Wa tengok dia angkat barang-barang masuk kereta..

Saya : Oo..yaka..saya pun tak tau mak saya nangis..masa tu,saya dok asrama..ada abah saya saja..mak saya nangiskah?? (bertanya utk kepastian)
Jiran: Yala.. wa ingat mak lu gaduh sama bapak lu..wa tak mau kacau la..

Saya : Tak la aunty.. mak saya terpaksa balik Pahang.. kampung dia..nak bukak kedai..ada masalah sikit kedai tu..
Jiran: Oo..itu macamka..wah,jadi bisnesswoman la mak lu ya.. Saya: Macam tu la aunty..hehe

Mak menangis rupanya nak tinggalkan kami..Jarak Kedah dan Pahang waktu tu,rasa macam dekat sangat. Boleh kata,tiap2 minggu kami balik Pahang. Abah akan 'kutip' anak-anak kat asrama sekolah bawak balik pahang. setakat 10 jam dalam kereta tu..biasa dah..=)Abah tak boleh pindah lagi waktu tu.. Bukan senang cikgu nak bertukar. Paling kurang awal tahun depan.

Cukuplah mak sebagai inspirasi saya.Terlalu banyak kisah mak yang menggambarkan mak seorang yang tabah. Mak tak suka bergantung pada orang lain. Mak kuat berusaha untuk berjaya.. Adakah una macam tu?

Selamat Hari Ibu Untuk Mak tercinta.. Anak-anak mak sayang Mak!!



mak lagi tinggi dari abah actually..hehe(murah rezeki)

hari konvo dq 07

majlis khatam quran 07

No comments: