Our Marriage

Daisypath Anniversary tickers

Thursday 18 December 2008

Who am I in my life?

I’d been asked by my friend that question.


Seems like easy to answer, but in fact it is very though.

What is the purpose of this life?


"Untuk apa aku diciptakan? Untuk belajar, bekerja, bekeluarga dan mengumpul harta semata-mata? Aku dilahirkan dalam keadaan serba serbi ada dan mewah. Aku dibesarkan dalam keadaan yang amat selesa. Ibu bapa yang amat memahami dan ‘supportive’. Rakan-rakan yang berilmu. Sekolah yang hebat. Universiti terulung.Namun, aku merasakan tujuan hidupku kelam. Aku hanyut dalam dunia yang sementara."


Sahabat-sahabat, mari kita kaji kenapa Allah hidupkan kita di muka bumi ini. Ciptaan Allah bukanlah sia-sia bahkan ada tujuan yang tersendiri. Dalam Al-Quran, Allah telah jelaskan bahawa tujuan Allah ciptakan jin dan manusia adalah untuk beribadat kepadaNya. (Surah Az-zariyat:56). Inilah jawapan yang paling kukuh mengapa Allah ciptakan kita.


Tujuan beribadat bukanlah ‘ibadat’ khusus semata-mata yang kita kebanyakan kita faham. Kita faham bahawa ibadat ini hanya tertumpu pada solat,zakat, haji dan puasa semata-mata.Tidak sama sekali. Ibadat sebenarnya terbahagi kepada dua iaitu ibadat khusus dan umum. Ibadat khusus itulah amalan-amalan yang telah ditetapkan pensyariatannya sebagai contoh solat dan puasa. Ibadat umum pula adalah perkara-perkara baik yang dilakukan dalam kehidupan seharian kita. Makan,minum,tidur,riadhah, jika diniatkan kerana Allah, semestinya dikira sebagai ibadat disisi Allah. Sungguh Allah Maha Pemurah dan Penyayang.



Jika kita seorang pelajar,belajar kita adalah ibadat..

Jika kita seorang pekerja,pekerjaan kita adalah ibadat..

Jika kita seorang peniaga,perniagaan kita adalah ibadat..

Jika kita menolong sahabat yg dlm kesusahan,pertolongan kita adalah ibadat..

Jika kita melangkah ke kuliah untuk menuntut ilmu,langkah kita adalah ibadat..

Jika kita memasak untuk ahli rumah,masakan kita adalah ibadat..

Subhanallah.. banyak rupanya cara nak beribadat kepada Allah sebenarnya..=)


TETAPI


Dengan syarat,semua amalan baik mestilah disertai dgn niat.. Sesungguhnya setiap amalan mestilah bermula dgn niat.

Mudah aja.. Niatkan setiap perkara baik untuk mendapat redha Allah. Dalam pada masa yg sama, jika hati selalu terdidik dgn berniat, kita akan menghindari melakukan dosa.. kerana tiada dosa yang diniatkan untuk mendapat redha Allah..

Oleh itu,marilah kita menjadikan kehidupan kita sebagai ibadat kepada Allah..=)

Allah Maha Pemurah dan Penyayang terhadap hamba-hambaNya.. sekian,selamat beramal =)


No comments: